image description

På maleriet ses en lang række kvinder i folkedragter, der danser kædedans, mens to mænd står og ser på. Dansen er i centrum og fylder næsten hele lærredet. Maleriets aflange form understøtter motivet og giver en fornemmelse af dansens bevægelse. I baggrunden anes den lyseblå himmel over hustagene på en klynge af bosættelser på en bakketop. Kvinderne i dans og de to mandlige tilskuere befinder sig på en plads foran en hvidkalket ejendom med et træ i baggrunden. Man kan næsten fornemme den bagende hede sol, der lyser på danserne og den knastørre sandjord under deres fødder.

Scenen finder sted i Grækenland, nærmere bestemt Megara, som titlen afslører. Trata er navnet på den traditionelle græske påskedans, som kvinderne dansede på torvet under Megaras største byfest i påskehøjtiden. Traditionen med påskedans kan endnu opleves den dag i dag i byer som Athen og Megara, hvor de gamle folkelige traditioner stadig holdes i hævd under de store højtider. Dansernes rytmiske bevægelser har været en udfordring for Niels Skovgaard at fange, hvilket en lang række skitser og flere versioner af maleriet vidner om. De stærke og forskelligartede farver inspirerede Skovgaard, og han købte sig fattig i flere forskellige slags græske folkedragter, både herremodeller og kvindedragter, så han bedre kunne studere dem og sikre sig, at han fik gengivet deres mønstre, snit og overflade korrekt. En række af disse folkedragter befinder sig i dag i Skovgaard Museets samling.


Niels Skovgaard besøgte Grækenland og Megara første gang i efteråret 1888 og blev straks begejstret for det lokale folkeliv. Især de særegne folkedanse med deres farverige dragter og rytmiske bevægelser blev et yndet motiv, som han vendte tilbage til løbende igennem de næste 35 år. Megara oplevede han for anden gang sammen med sin kone Ingeborg på deres bryllupsrejse i 1895, hvor de også besøgte hovedbyerne Athen, Naxos og Olympia i fællesskab med veninden og kunstneren Elise Konstantin-Hansen. Som han selv skriver i en artikel fra 1938: ”I Megara kom jeg ikke ret langt med mit arbejde og foretog derfor som nygift en rejse til Grækenland 7 aar senere…”. På bryllupsrejsen genoptog Niels Skovgaard sine omhyggelige studier af det græske folkeliv og i særdeleshed den lokale kvindedans. På disse rejser til Grækenland sugede Niels Skovgaard til sig af inspiration både fra den lokale kolorit på torve og hustage til de nyopgravede skulpturer på Athens Akropolis, hvilket over årene resulterede i en lang række malerier, skulpturer og keramiske værker med græsk motiv. Maleriet Trata – Kvindedansen i Megara blev det sidste billede i en lang række motiver med kædedansen i centrum og kan med rette ses som kulminationen på en årelang besættelse hos en kunstner, der ønskede at gengive kvindedansen så præcist og strålende, som han oplevede den i Megara for længe siden.  

 

Værkinformation

Niels Skovgaard
Trata, kvindedansen i Megara, 1923

Olie på masonit
Inv.nr. 06.637

Download billedet her.