image description

Kathrine Ærtebjerg
09. mar - 03. jun 2007

Kathrine Ærtebjerg (f. 1969) er dansk maler, som næsten ingen introduktion behøver. Allerede inden sin afgang fra Kunstakademiet i København havde hun deltaget i flere udstillinger, og landets største kunstmuseer har allerede købt hendes værker til deres samlinger. Hun har haft adskillige solo- såvel som gruppeudstillinger.

Med inspiration fra museets samling
På denne soloudstilling viste Ærtebjerg både ældre værker, men også nye værker skabt specielt til denne lejlighed. De nyproducerede værker var inspireret af Ludvig Finds symbolistiske portræt, som befinder sig i museets samling. Derudover lavde hun en installatorisk ophængning i de stemningsfulde baroksale på museet, hvis bygning er fra 1728.

Morderne narrativer
Ærtebjerg maler moderne narrativer for alle aldersgrupper. Hendes værker kan virke surrealistiske med deres sammenstilling af genkendelige og mindre genkendelige elementer, og hendes fantastiske motiver fascinerer samtidig med at de forundrer. Figurer, der er halvt mennesker, halvt dyr, befolker landskaber, der er som taget ned fra månen eller ud af Alice i Eventyrland. De titler, som Ærtebjerg giver værkerne, er med til at åbne vores øjne for hendes hensigt, men de er samtidig så gådefulde, at de giver plads til vores egne, personlige fortolkninger. 

Ærtebjerg og Skovgaard
Joakim og Niels Skovgaard var begge optaget af kunstens narrative muligheder, og de skildrede motiver taget fra kilder som Biblen, oldnordiske sagn og de danske folkeviser. Skovgaard familien hentede især deres inspiration i litterære kilder. Kathrine Ærtebjerg henter sin inspiration fra mere personlige eller individuelle hændelser, som samtidig er universelt menneskelige. Med det aktuelle projekt ønsker museet at belyse, hvordan en nutidig kunstner kan arbejde med det narrative og det fantasifulde, som også Skovgaard kunstnerne gjorde det.

Sigtet med udstillingen var at vise, hvordan en kunstnerisk tradition, der er rodfæstet i museets samling, kan videreføres i dag, hvordan den nye kunst kan gå i samspil med museets arkitektur og hvordan det gamle og det nye kan udfordre og berige hinanden.