image description

Papir i tre dimensioner
28. mar - 15. jun 2008

Kan man lave en skulptur af et ark papir? Skovgaard Museets forårsudstilling viste fem samtidskunstneres bud på, hvordan de benytter papirets rumlige potentiale. De folder, klipper og klistrer, så skrøbelige skulpturer rejser sig fra de flade ark. 

De fem kunstnere er Bank & Rau (Lone Bank og Tanja Rau), Peter Callesen, Marianne Grønnow og Tommy Støckel. De har alle det til fælles, at de arbejder tredimensionelt i papir.

Papiret som materiale
Papir er traditionelt mindre fint end maleri. Papir er forgængeligt og anvendes typisk til at lave skitser - som optakt til det egentlige, nemlig maleriet på lærredet. Det har været brugt til reproduktioner i form af serielle grafiske tryk. Det er således et folkeligt, universelt materiale - tilgængeligt og billigt - som kan bruges og smides væk. 

Mange samtidskunstnere har taget oversete materialer op, både for at bryde lærredets, stenens eller bronzens dominans, men også for at udforske de muligheder, der ligger i dagligdags materialer, som vi ikke opfatter som kunstneriske eller "fine" materialer. Et af disse materialer er papir. Det har en kunstnerisk historie, men får et nytænkende potentiale ved at blive brugt på en anderledes måde.

De fem kunstnere havde netop taget denne udfordring op, og de klipper, klistrer, folder, bøjer, former og sammensætter papirarkene på de mest forunderlige måder. Japansk origami tænker også papiret i tre dimensioner, men de fem kunstnere fører papirets rumlige potentiale langt videre. Papiret har en skrøbelighed, som vækker fascination, når det bliver bearbejdet så alsidigt, som disse kunstnere gør. Læs mere om kunstnerne herunder.

 

Om kunstnerne
Bank & Rau
Lone Bank og Tanja Rau arbejder sammen omkring et finurligt og farverigt kunstnerisk univers. Deres værker er omhyggeligt udførte og der er en stor livlighed i deres brug af mange forskellige farver. Bank & Raus værker kan umiddelbart se abstrakte ud, men ved nærmere eftersyn opdager man, at de specielle former forestiller ganske dagligdags ting - et stearinlys, en is, en bil eller et hus - bare udformet på en anden måde, end vi er vant til at se, i et kulørt og klart udtryk.


Peter Callesen
Peter Callesens foretrukne materiale er det hvide papir, som han bruger til at forme eventyrlige skulpturer. Han udnytter tilsyneladende banale og barnlige historier som afsæt for eksistentielle refleksioner over vores største drømme såvel som vores værste mareridt. Værkerne klippes ud af et A4 ark eller et kæmpestort stykke papir, som kan dække et helt gulv. Det er næsten magisk, hvordan Peter Callesen får transformeret det flade papir til en engel, der rejser sig mod lyset.

Marianne Grønnow
Marianne Grønnow har længe været optaget af blomster. Hun bruger dem både som æstetiske ornamenter, men også som symbol på forgængeligheden. Grønnows blomster kan være udformet som slanke søjler, draperet som stof eller strømmende som et vandfald. Blomsterne er enkle og skematiske i deres former, der sammenvævet bliver til en kompleks skærm af former og farver, der changerer i lyset og duver blidt i rummet. Det er et overdådigt og drømmeagtigt univers, som hun skaber med papiret.

Tommy Støckel
Tommy Støckel former sit materiale med en matematisk præcision. Fraktaler, kuber og andre geometriske former bygges op som tilsyneladende perfekte konstruktioner - men går man om på bagsiden af skulpturen, opdager man, at der ud fra en sprække vælter små, aparte former - for eksempel små væsener med plastikøjne eller stumper fra skulpturens indre. Støckels papirskulpturer bygger en illusion op om perfektion, samtidig med at han nedbryder den - ofte med et glimt i øjet.