image description

Vildt nok. Jagt i dansk kunst
08. jun - 22. sep 2024

Vildt nok - Jagt i dansk kunst

I sommerens store udstilling i 2024 præsenterer vi omkring 50 jagt-relaterede kunstværker inden for maleri, skulptur og fotografi. Vi zoomer ind på, hvordan jagtmotivet gennem de seneste 200 år er blevet behandlet af nationalromantiske, naturalistiske, realistiske, symbolistiske og surrealistiske kunstnere i portrætter, landskaber, genrebilleder og opstillinger. Herigennem kan vi se skiftende tiders forhold til natur og naturlighed, dyrevelfærd, biodiversitet og bæredygtighed, ligesom vi kan se nærmere på de sociale og kulturelle fællesskaber, der traditionelt har knyttet sig til jagten.

Blandt kunstnerne findes både jægere med et indgående kendskab til jagtens dyr og landskaber og ikke-jægere, som ser på jagten med en udenforståendes mere undrende blik.

Kunstværkerne suppleres med kulturhistoriske og naturhistoriske genstande. I udstillingen indgår interviewfilm med en række jægere, og publikum opfordres til at dele egne jagt- og/eller naturoplevelser i korte fortællinger og fotografier, som kommer til at indgå som et spændende og engagerende element i udstillingen.

Udstillingen ledsages af et rigt illustreret katalog og aktivitetsprogram for skolebørn, voksne og familier.

________________________________________________
Værk-info: Martinus Rørbye, En jæger viser sin kone udbyttet af den første sneppejagt (beskåret), 1839. Den Hirschsprungske Samling