DE BILLEDER VI OPLEVER I VORES BARNDOM, BLIVER HOS OS HELE LIVET

Hvilke billeder glemt og hvilket bliver husket? 7. nov. 2019

I Viborg Domkirke findes en af verdens største tegneserier. Den er skabt af kunstneren Joakim Skovgaard for mere en 100 år siden og lokker stadig mange mennesker til byen. Forleden blev vi på museet for eksempel ringet om af en kvinde, der som så mange andre gerne ville planlægge et besøg til Viborg og domkirken. Hendes mor var vokset op på egnen, og talte levende om barndomsoplevelsen med Joakim Skovgaards udsmykning med billeder af Jesus og Vorherre, til sine børn, børnebørn og oldebørn. Hvis det var en oplevelse, de alle skulle dele, var det ved at være tid.

De billeder vi oplever i vores barndom, bliver hos os hele livet. Det indtryk fik vi ikke bare bekræftet af telefonopkaldet, men også da vi hørte kulturjournalist Søren Vinterberg på Viborg bibliotek fortælle om Tintin, der i år blev 90 år.

Den belgiske eventyrer og journalist Tintin er en af de mest genkendelige figurer i verden. Fælles for mange af os tilhørere den tirsdag aften i den kuldslåede kommunale kælder var, at vi alle havde læst om ham som børn og gerne ville genopleve stemningen.

Foredraget om Tintin blev en rejse tilbage til barndommens hygge under tæppet. En verden befolket af grådige, militæriske, selvoptagne og opblæste skikkelser, hvis grusomme planer altid bliver forpurret af den heroiske og sandhedssøgende reporter Tintin og hans farverige flok af venner, vi nævner i flæng Kaptajn Haddock, Dupont og Dupond, professor Tournesol, der nok er komiske, men som også har hjertet på det rette sted. Billederne af den eksotiske og eventyrlige verden med den berømte, handlekraftige og moralsk dydige helt, der aldrig blev ældre, blev vakt til live igen for os tilhørere. Tegneserier er altid i nutid.

Da Hergé, som skabte Tintin, lavede sine tegneserier var der meget færre billeder til rådighed end i dag. Men andre billeder var til stor inspiration for Hergé, der opbyggede scrapbøger med udklip fra magasinet National Geografic, med motiver fra hele verden af de eksotiske steder, hvor han så senere sendte sin helt hen: Shanghai, USA, Sydamerika for blot at nævne nogle få. Men han tegnede dem så klart, at vi stadig husker dem.

Tegneserie er en fortælleform, der gør brug af både billeder og tekst og er således både beslægtet med billedkunst og litteratur. Der er fundet tegneserier i flere oprindelige kunstarter, men i slutningen af 1800-tallet fandt tegneserien den form, som vi kender i dag.

I Viborg har vi Danmarks største tegneserie, men denne er uden ord. Her er billederne nok til at fortælle historier. Joakim Skovgaards udsmykning af Viborg Domkirke er en lang billedbibel, hvor vi møder flere karakterer fra de så velkendte fortællinger. Gode som slette. Den altafgørende hovedperson er dog selvfølgelig Jesus og Vorherre. Og det var jo netop det billede som den ældre dame gerne ville gense.

Det er værd at tænke over. Hvilke billeder vil vi huske som voksne og dele med vores børn og børnebørn? Hvilke billeder vil vi at vores børn og børnebørn kan huske?

Skrevet af de to tidligere medarbejdere Kathrine Svanum Andersen og Lars Hamann.

7. nov. 2019

En af verdens største tegneserier er i Viborg. Hvor mange forskellige historier udspiller der sig på et felt?

Indbydelse til det store gæstebud, Lukas 14.15-24