TURISTER I VIBORG SKAL VÆRE TRISTE, NÅR DE KOMMER HJEM

Vi skal give dem mere, end de regnede med at få. 25. nov. 2019

Der er en klassisk Anders And historie, hvor den altid uheldige Anders og den utåleligt heldige Fætter Højben skal på charterferie. De skal vælge mellem to destinationer: Anders får lov til at vælge først og vælger den, hvor folk er glade, når de kommer hjem. Højben tager den, hvor folk er triste, når de kommer hjem igen. Anders får selvfølgelig en rædselsfuld ferie, mens Højben får sit livs eventyr. Grunden til, at folk var triste i ankomsthallen, var fordi de havde haft en fantastisk ferie. I Viborg skal vi give turisterne en oplevelse, der gør, at de bliver triste over at skulle hjem. Vi skal give dem en fantastisk ferie – og vi skal give dem mere, end de regnede med at få. De skal føle sig lige så heldige som fætter Højben.

Museumschef for Viborg Museum Brian Wiborg spørger i en klumme i Viborg Stifts Folkeblad lørdag d. 18. november:  ”Hvad skal lokke flere turister til Viborg?”. Hans svar er, at det er domkirkekvarteret med Viborg Domkirke, nuværende og kommende museer, levende og skønne byrum som er det, der skal tiltrække fremtidens gæster. Vi er helt enige med ham, og vil gerne udbygge det med vores erfaringer.

På Skovgaard Museet møder vi mange forskellige gæster: Fx ægteparret fra København, der er taget på en hyggelig kulturweekend. De er startet i Ebeltoft, fortsat til Randers og spørger os om et godt sted at overnatte i Viborg, inden de drager videre dagen efter. Eller pigen fra Taiwan, der er på tegnekursus på Animationsskolen, som bliver meget betaget over vores smukke bygning og kunstværker, men som ikke kan forstå, at der ikke længere er posthuse i Danmark. Vi forklarer hende vejen til Føtex, så hun kan sende de postkort, hun har købt på museet, til sin familie på den anden side af kloden. Eller de tre kvinder i deres bedste alder, som er på venindetur. De besøger først domkirken for at opleve den særlige stemning og Joakim Skovgaards monumentale udsmykning. Dernæst kommer de forbi os på museet for at få mere baggrundsviden, og fortsætter derefter ned på Latinerly for at spise en god frokost og i øvrigt ordne verdenssituationen, efter de med interesse har noteret sig, at museet viser en stor keramikudstilling til foråret. Den vil de vende tilbage til.

I museets gæstebog kan vi læse positive hilsener fra italienske, kinesiske og japanske gæster, ligesom vi har taget imod folk fra blandt andet Holland og Spanien. Tre ud af fire af Skovgaard Museets gæster kommer nemlig fra andre kommuner end Viborg. De bliver tiltrukket af den overvældende domkirke, museets smukke guldaldermalerier eller de mere debatskabende udstillinger, som vi laver – og så den helt særlige, intime stemning der er i Viborg.

Fælles for de fleste af vores gæster er, at det mest dyrebare er deres tid. De er klar til at investere både den og deres penge i unikke kulturoplevelser, hyggelige by- og museumsrum hvor man kan dele stemninger, oplevelser og mad med andre, og endelig så er de klar til at købe gaver til deres børn og børnebørn. Når turisterne rejser til Viborg, er det, fordi de har opfattelsen af, at de kan få alle disse behov dækket af et besøg i vores by. Domkirkekvarteret er ”reason to go”, men det er hele pakken, der gør, at turisterne bliver hængende. Vi kan kun tiltrække de gæster til vores by, som vi alle drømmer om, hvis attraktioner og handelsliv samarbejder – og det kan kun lykkes, hvis vi sammen giver dem en større oplevelse, end de havde forventet.

Skovgaard Museet er vokset ud af udsmykningen i Domkirken og er blevet til på initiativ fra borgerne i Viborg. Mange af de turister, der besøger museet, har også besøgt domkirken. Og når de har besøgt både museet og domkirken, så trænger de til andet end åndelig og æstetisk føde. Så sender vi dem videre rundt i Viborg på byens gode spisesteder, i butikkerne og på overnatningsstederne. Attraktionerne er det, der har fået turisterne til at sætte sig i bilen eller toget, men når de først er i byen, så vil vi så gerne have, at de bliver lidt længere. Derfor er vi glade for, at der investeres i julemarked, Snapsting og andre events, der gør, at der er meget mere for turisterne at komme efter i Viborg, end de forestillede sig, da de tog afsted.

Vi glæder os til, at Domkirkekvarteret med blandt andet et nyt Viborg Museum bliver færdigt, for så har Viborg en meget stærkere ”reason to go”. Men vi ved, at hvis turisterne virkelig skal være triste, når de kommer hjem igen, så er det fordi de også kommer hjem med gode minder om lækker mad, god service, hyggelige butikker – og veludhvilede efter en rolig nat på et af byens hoteller. Derfor hepper vi på Viborg Handel og håber, at Jul i Viborg overlever, og at andre tiltag som Snapsting og Domkirkens kirkemusikfestival fortsat vokser. Sammen kan alle vi aktører sørge for, at Viborg overgår turisternes forventninger, så de får lyst til at komme igen – og er en lille smule triste, når de kommer hjem.

Skrevet af tidligere medarbejdere Anne-Mette Villumsen og Lars Hamann.

25. nov. 2019

Skovgaards gæstebog