image description

// Dansk // Billedkunst // Historie //

Portræt & selviscenesættelse

Målgruppe: Udskoling og ungdomsuddannelser 

Varighed: 1 time

Beskrivelse:

I dette undervisningsforløb undersøger vi portrætgenren i kunsten. Eleverne arbejder undersøgende med, hvordan kunstnere har fremstillet og iscenesat personligheder gennem tiden, fra idealiserede familieportrætter til intime og selvreflekterende selvportrætter. Forløbet tager afsæt i kunsthistoriske eksempler,  fra P.C. Skovgaards klassiske guldalderportrætter, til Thomas Kluges moderne og dramatiske og eksperimenterende selviscenesættelser.

Undervejs inddrages elevernes egne erfaringer med visuel selvfremstilling på sociale medier som kontrast og parallel til kunstens greb og strategier.

Faglige mål:

  • Billedanalyse og visuel kommunikation: Eleverne lærer at analysere og diskutere portrætters virkemidler – herunder komposition, farvevalg, symbolik, kropssprog og lys – og hvordan disse skaber betydning og fortælling.
  • Historisk og kulturel forståelse: Forløbet kobler portrætgenrens udvikling til samfundsforhold, idealer og magtstrukturer – fra klassiske portrætter til nutidens identitetseksperimenter.
  • Kritisk refleksion: Eleverne reflekterer over iscenesættelse, identitet og repræsentation – i kunsten og i deres eget liv. Hvordan præsenterer vi os selv i dag? Og hvad siger det om vores tid?
  • Tværfaglige sammenhænge: Forløbet kobler dansk, billedkunst og historie og kan indgå i undervisningsforløb om medier, identitet, demokrati, køn og kultur.
  • Indhold og arbejdsformer: Miniforedrag og dialogbaseret værkanalyse af portrætter fra Guldalderen, Det Moderne Gennembrud til i dag.
  • Forløbets relevans: Eleverne opnår en større bevidsthed om, hvordan identitet og iscenesættelse foregår i billedkultur – historisk og i dag.

Vi arbejder med refleksionsøvelser, der sætter fokus på identitet og iscenesættelse. Hvordan ændrer idealer og selvfremstilling sig over tid? Vi sammenligner historiske og nutidige iscenesættelser med fokus på fx sociale medier, reklamebilleder, selfies og samtidskunst. 

Forløbet træner elevernes evne til at analysere og forholde sig kritisk til billeder, og  giver dem redskaber til at forstå og diskutere, hvordan individ, samfund og kunst er forbundet. Gennem både personlig refleksion og kunsthistorisk indsigt bliver eleverne i stand til at tolke og skabe billeder med større bevidsthed.

 

 

Information

Målgruppe:
Udskoling og ungdomsuddannelse

Varighed og pris:
1 time á 600 kr.
(afsæt gerne god tid til ankomst og afgang).

Booking: Kontakt formidlingsinspektør Karoline Strøm for at booke forløbet: kas@skovgaardmuseet.dk

Husk at oplyse antal elever og EAN/CVR-nr. ved forespørgsler.