image description

Et århundrede med danske landskaber
07. sep - 25. nov 2007

Smukke malerier af de elskede Skagensmalere og sjældne værker af P.C. og Joakim Skovgaard. Det var hvad man kunne opleve på denne udstilling på Skovgaard Museet i Viborg. Udstillingen var en enestående chance for at se to udenlandske privatsamlinger af dansk kunst.

Det elskede landskab
I 1800-tallet var landskabet elsket blandt kunstmalere, hvad enten de var romantikere, symbolister eller impressionister. Fra guldalderens nationalromantiske landskaber til Skagensmalernes stemningsfulde skildringer af den blå time ved solnedgang viste kunstnerne, hvor smuk Danmark og den danske natur kunne være. Det er kunst, danskere selv holder af og som er indbegrebet af dansk sommer. Men det er også et emne, der har betaget to udenlandske kunstsamlere.

Kunstnernes mødes
På udstillingen kunne man møde en lang række af de kendte kunstnere fra perioden: P. C. Skovgaard, Janus la Cour, Lorenz Frølich, P.S. Krøyer, Michael Ancher og deres samtidige. Værkerne i privatsamlinger og museets egen samling supplerer hinanden, så man kunne danne sig et alsidigt indtryk af tidens forskellige kunstneriske strømninger.

International interesse for periodens malere
I adskillige år har en tysk og en schweizisk privatsamler uafhængigt af hinanden købt dansk kunst fra guldalderen frem til Skagensmalerne. Efterhånden har de to fået samlet en betragtelig samling danske malerier, som nu fik chancen for at komme hjem på visit. De dannede grundlag for denne udstilling. De to udenlandske samlinger præsenterer bredden i dansk kunst i 1800-tallet med en lang række værker, som viser det særlige ved den danske tradition i forhold til den europæiske tradition. Det er netop det specielle ved det danske maleri, som har interesseret de to samlere.