image description
P.C. Skovgaard

Danmark dejligst
14. jan - 08. maj 2011

P.C. Skovgaard - guldalderen revurderet
En majgrøn bøgeskov, en duvende kornmark og en bugtet skrænt. En af Danmarks betydeligste landskabsmalere fra guldalderen, P.C. Skovgaard (1817-1875), skabte med sine motiver af danske sommerdage et idealbillede af den danske natur. Hans malerier er på mange måder indbegrebet af Danmarks geografi og natur, og fra hans mange ture rundt i landet med staffeli og lærred under armen, har han skildret velkendte motiver, som i dag tilhører vores fælles billedarv.

Skovgaards billeder stillede dog ikke kun skarpt på naturidyllen, men formidlede desuden tidens nye nationale selvbevidsthed og stærke nationalfølelse, der var forudsætningen for det politiske systemskifte, der sikrede Grundlovens vedtagelse.

Enestående udvalg af Skovgaards bedste værker
Med særudstillingen Danmark dejligst fik publikum en enestående mulighed for at opleve et imponerende udvalg af Skovgaards bedste værker, der ikke er set samlet i en menneskealder. Malerierne var hentet fra Skovgaard Museets egen samling og tilføjet topstykker fra andre danske kunstmuseer, særligt Fuglsang Kunstmuseum, og en lang række private ejere i ind- og udland. Den monumentale nationalromantiske trilogi Højerup Kirke på Stevns Klint, Gåsetårnet (J.Th. Lundbye) og Frederiksborg Slot finder igen sammen efter 109 års adskillelse.

En forskningsbaseret udstilling
Udstillingen var blevet til på baggrund af et længerevarende forskningsprojekt, som Skovgaard Museet varetog i samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum. Kildegrundlaget for forskningen var mere end 500 breve til og fra P.C. Skovgaard, fra Skovgaard Museeta brevarkiv, der nyligt var blevet tilgængelige. Brevene er en guldgrube af oplysninger, ikke bare om Skovgaards karriere og politiske interesser, men også om den komplicerede forelskelse i bedstevennen, maleren J.Th. Lundbyes yndige forlovede, Georgia Schouw.

Omfattende bog om Skovgaard 
Danmark dejligst
 stod ikke alene; i forbindelse med åbningen udkom fra Aarhus Universitetsforlag den første store forskningsbaserede bog om kunstneren med bidrag fra en række førende guldalder- og P.C. Skovgaard-eksperter fra ind- og udland.