I'm like a Bird
09. sep - 30. dec 2011

Picasso, Jorn, guldalder, samtidskunst. Fuglene var løs på Skovgaard Museet!  Udstillingen viste gamle og nye kunstværker og satte fokus på fuglemotiver i billedkunsten.

Hvem vil ikke gerne flyve frit som fuglen?
Vi mennesker har til alle tider været fascineret af fuglen og dens evne til at flyve. Fuglen repræsenterer længslen efter frihed, den er et religiøst symbol, et symbol på fred - og ikke mindst er den blevet skildret på grund af sin særegne skønhed og ofte farverige fjerpragt. Oplev dette fantastiske bevingede væsen malet, tegnet og formet på vidt forskellig vis.

Få en lille fjer på
Udstillingen viste, hvordan fuglen er blevet fremstillet i kunsten gennem tiderne - ikke blot for dens egen skyld, men også som et symbol på mennesket selv, på vores drømme, længsler og frygt. Og ikke mindst vil udstillingen få publikum til at reflektere over, hvad det er ved fuglen, som har fascineret kunstnerne - og hvad der fascinerer os.

I sproget findes mange udtryk med relation til fugle, så som at "få en lille fjer på" eller at være en "kylling" eller "ravnemor". Fuglen har sat sit tydelige spor på menneskets visuelle og sproglige begreber. Den enkelte gæst fik også lov til at sætte sit eget spor på museet i form af en lille fjer, der kan plantes på en fuglefigur, så et helt nyt væsen langsomt tog form undervejs i udstillingen.

Værker fra 1500-tallet til i dag
Udstillingen præsenterede en række værker, der går på tværs af tid og genrer og viser, hvordan kunstnere gennem tiderne har brugt fuglen som emne. Værkerne spende vidt: barokke fugleopsatser fra 1500-tallet findes side om side med guldalder, CoBrA og meget andet.

Udstillingen blev lavet i samarbejde med Johannes Larsen Museet i Kerteminde og en række fugleværker af Johannes Larsen samt kunstnere fra Skovgaard-familien vil indgå i udstillingen. Til udstillingen bidrag desuden en række samtidskunstnere, hvis værker gav en nutidig vinkel på fuglen som genstandsfelt.

Værker af: Pablo Picasso, Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen, Ejler Bille, Richard Mortensen, Johannes Larsen, P.C. Skovgaard og mange flere.

Samtidskunst: Peter Callesen, kunstnerduoen Hesselholdt & Mejlvang, Lisbeth Bank, Svend-Allan Sørensen og Rosemaria Rex m.fl.

Udstillingen blev åbnet af Søren Ryge Petersen.