Jesper Christiansen

De fire årstider
22. jan - 24. apr 2022

Jesper Christiansen. De fire årstider

Jesper Christiansen regnes for den fremmeste nulevende landskabsmaler i Danmark. Dermed løfter han arven fra P.C. Skovgaards landskaber fra guldalderen og giver et opdateret bud på landskabsmaleriet som genre.

I Jesper Christiansens malerier spiller landskabet en central rolle, men samtidig er hans værker fulde af referencer. Han siger selv, at han drømmer om at lave fodnoter i sin kunst. Derfor er der tekst på billederne. Desuden er motiverne fulde af referencer til litteratur, musik, arkitektur og billedkunst. Hvis man kigger nøje efter, så støder man på alt fra hverdagsting til finkulturens fremmeste frembringelser. Hans billeder er indbydende og umiddelbart læsbare, der giver masser af afkast til den, der fordyber sig og går på opdagelse i motiverne.

Jesper Christiansens maleteknik er unik, genkendelig og samtidig meget langsommelig. Hans malerier bliver til over en længere tidsperiode og ændrer sig undervejs. Nye motiver og elementer kommer til, mens andre forsvinder, mens han maler. Med bittesmå penselstrøg på sorte lærreder gengiver han danske lokaliteter fra området omkring Holbæk på Sjælland, hvor han bor.

Landskabet som motiv har en solid plads i kunsthistorien. Først som baggrund i historiemalerier, siden blev naturen selve motivet og ikke blot en baggrund. I 1800-tallet kom friluftsmaleriet til hos de danske guldaldermalere. Landskabet blev det ypperste motiv, og herigennem lærte vi at se vores nationale landskaber. I den moderne kunst i 1900-tallet blev naturen ren abstraktion, og efterhånden dominerede genren ikke længere samtidskunsten. I dag er det få, men meget anerkendte kunstnere, der beskæftiger sig med landskabet som motiv. Ligesom fortidens malere lærte os at forstå vores verden gennem et natursyn, så er der både ind- og udsigter at få i De fire årstider.

Udstillingen ledsages af et smukt illustreret katalog på dansk og fransk, der rummer to indsigtsfulde artikler, skrevet fra hver sit ståsted. Jesper Christiansen har skrevet dagbog, hvor han leverer et indblik i sin arbejdsproces og inspirationskilder, gennem fire årstider. Kunsthistorikeren Inge Lise Mogensen Bech giver en indsigt i de stringente hovedveje og finurlige biveje, der udgør Jesper Christiansens indre og ydre pejlemærker og underfundige udkig til hans storslåede landskaber, som udfolder sig årstid for årstid.

Udstillingen er lavet i samarbejde med Odsherreds Kunstmuseum, Museum Vestsjælland og Danmarkshuset i Paris.